Het land van Kiwi's, Maori en heel veel schapen - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Pim Isaacs - WaarBenJij.nu Het land van Kiwi's, Maori en heel veel schapen - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Pim Isaacs - WaarBenJij.nu

Het land van Kiwi's, Maori en heel veel schapen

Blijf op de hoogte en volg Pim

19 April 2014 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Kia Ora,

Daar ben ik al weer. Dat is snel he?
Ik heb nog maar een week te gaan en dan zit m'n trip door Nieuw Zeeland er al weer op.. Het is een prachtig land!Ik heb er een hele leuke tijd gehad en weer veel leuke mensen leren kennen.

De eerste 4 dagen ben ik in Auckland geweest. Ik moest erg wennen aan het in een drukke stad zijn na de Australische oostkust. Auckland is de grootste stad van Nieuw Zeeland. Maar veel bijzonders is er niet te doen dus ik heb me voornamelijk gefocust op uitrusten. Het zou namelijk een vermoeiende reis gaan worden ;)

De eerste dag zijn we met de bus naar Hot Water Beach gegaan. Normaal als het eb is kan je gaten in de grond graven en komt er warm water uit de grond. Wij kwamen op het moment aan dat het vloed was, dus voor ons gewoon een strand.. Onze eind bestemming voor die dag was Hahei. En heel klein dorpje in de middle of nowhere. Die middag zijn we naar Cathedral Cove gegaan. Daar hebben we gezwommen met een paar. Dat was erg wennen. Van zeewater dat niet eens meer verfrissend is omdat het zo warm is, naar Noordzee temperaturen met de nieuwjaarsduik. Na een tijdje te hebben rondgehangen zijn we terug gelopen naar de camping. Die avond hebben we gebarbecued met de hele groep om elkaar te leren kennen. Het was een internationale groep van ongeveer 30 mensen.
De tweede dag was onze eind bestemming Raglan, een klein surfers dorpje aan de westkust. We verbleven die nacht in een soort van regenwoud.
's Avonds zijn we naar de zonsondergang wezen kijken, helaas was dat niet erg speciaal. Nadat het donker was geworden zijn we terug gegaan en hebben we pool gespeeld met wat gasten van de groep.
De derde dag was een rustige dag. Er stond niet heel veel op de planning en hadden tijd om lekker in de zon te liggen. 's Avonds stond er wel iets speciaals op de planning, namelijk een overnachting bij de Maori. Ze leerde ons ding over hun doen en denken. Later moesten wij, de jongens, de beroemde oorlogsdans doen en de meiden een liedje zingen in het Maori. Na onze uitvoering hebben we met de familie gepraat. Het was super leuk om het van dichtbij te zien en mee te maken hoe ze leven.

De volgende morgen moesten we heel vroeg op. Vanuit Mourea, waar we hadden geslapen, reden we naar Rotorua. Daar werden we met een groep afgezet voor een rafting tour. Dat was super leuk en erg grappig om te doen met z'n allen. In het parcours zat een 7m waterval waar we vanaf moesten met de boot!

Na het raften was het tijd om tegen een deel van de groep gedag te zeggen.. Dat was zonde, het was namelijk het deel waar ik het heel goed mee kon vinden. Na afscheid te hebben genomen ben ik met een Fins meisje en een Duits stel naar Taupo gereden. Hier zouden we de volgende ochtend weer op worden gehaald door de bus. In Taupo leerden we een Nederlands meisje kennen waar we de rest van ons verblijf in Taupo mee hebben opgetrokken. We zijn met z'n allen naar een warm water bron gegaan voor een paar uur. Dat was heerlijk! Lekker in het zonnetje en het warme water, puur genieten! 's Avonds hebben we met z'n alle gekookt. Het was genoeg voor twee dagen! De volgende morgen konden we eindelijk een beetje uitslapen! Na een heerlijk Nederlands ontbijtje gehad te hebben (beschuit met kaas) was het tijd om weer met de bus mee te gaan. Die dag stond Blue Duck Station op de planning. Dit is een hostel/lodge in het Tongariro National Park. Dat was super mooi! Ik ben smiddags met wat mensen naar een waterval gelopen en heb door een grot proberen te lopen. Eenmaal terug van de wandeling kreeg ik een schietles. Dat was leuke ervaring. Die avond zijn we heel vroeg naar bed gegaan. We moesten er namelijk vroeg uit en ik wilde uitgerust zijn.

De volgende dag zouden we namelijk een wandeling van 23km gaan maken naar een actieve vulkaan (De Tongariro crossing). We hadden geluk met het weer. Het was ongelooflijk mooi. Na iets meer dan 6 uur kwam ik dan eindelijk aan op de parkeerplaats waar de bus ons op zou komen halen.
We sliepen die nacht in een hele mooie lodge. Helaas waren er geen backpacker kamers meer dus moesten ik met drie andere in een normale kamer slapen. Dat was afzien hoor ;). 's Avonds heb ik buiten in de jacuzzi gezeten en naar de sterren gekeken. Het was zo helder dat we Mars en Jupiter konden zien!

Na een heerlijke nacht slapen was het de volgende dag tijd om naar Wellington te rijden. Ik zou daar voor drie nachten blijven. Eenmaal ingecheckt in m'n hostel ben ik met een paar naar Te Papa geweest. Een museum met gratis toegang. Het gaat over de hele geschiedenis van Nieuw Zeeland. Niet alleen over de Maori, maar ook over de natuurlijke gevaren die er zijn in het land (dat zijn er nogal wat!).
's Avonds zijn we met de hele groep naar een bar gegaan waar je een gratis diner kon halen. Je moest dan in een bepaald hostel slapen om dat te krijgen. Ik verbleef daar niet, maar ja waarom zou je het niet even proberen (ik heb de andere avonden daar ook gegeten :p).

De volgende dag ben ik met een groepje terug gegaan naar het museum. Het was te groot om de dag daarvoor alles te zien. Na alles te hebben gezien zijn we met een treintje naar de Botanic Gardens gegaan. Daar hebben we een tijdje rondgelopen. Niet te veel, we hadden namelijk met een paar nog steeds wat vermoeide spieren die wat rust wilde hebben. Eenmaal terug in de stad zijn we naar het strand gegaan om te kijken hoe dat was. Het zag er leuk uit, het water was alleen zooo koud.. De volgende dag zou een rustig regel dagje worden. 's Avonds zagen we wat mensen terug van de eerdere groep. We zijn niet te laat naar bed gegaan vanwege de volgende ochtend. We moesten 6:30 klaar staan voor de ferry naar het Zuider eiland. Na 3,5 uur met de boot kwamen we aan. Ik ben samen met Stefania, een Italiaans meisje uitgestapt in Nelson voor 3 nachten. We verbleven in het beste hostel dat ik heb gezien en wat ik waarschijnlijk ga zien. De eerste avond dat we daar verbleven was het kennelijk de eerste verjaardag van het hostel. De eigenaren hadden allemaal lekker hapjes en drankjes gekocht voor ons. Die avond leerden we twee Duitse meiden kennen waar we veel mee om zijn gegaan. De volgende dag hebben Stefania en ik een mooie mountainbike route gefietst van 60km. Eenmaal teruggekomen zijn we lekker in de tuin gaan liggen. 's Avonds leerden we een meisje kennen uit Singapore die opgegroeid is in Kuala Lumpur. Ze leerden ons die avond wat over de cultuur en taal. De volgende dag zou het mijn buurt zijn om iets bij te leren over cultuur. We gingen namelijk naar een grote zaterdag markt in het centrum. Daar stond een Nederlands stel appeltaart en oliebollen te verkopen!! Iedereen was het er mee eens dat het heel erg lekker was. De rest van de dag hebben we wat rondgelopen door de stad en in de tuin gelegen.
De volgende dag zou ik iets gaan doen waar ik heel erg naar uit had gekeken; skydiven in Abel Tasman National Park! De enige plek in Nieuw Zeeland waar, als je gelukt hebt, beide eilanden kunt zien. Ik had geluk en had vanaf 5km hoogte een ongelooflijk mooi uitzicht. Vanaf 5km had ik een vrije val van zo'n 75/80 seconden. Dat was zo vet!! Het is erg moeilijk te beschrijven hoe het voelt. Er ging eigenlijk niets door me heen en was alleen maar heerlijk aan het genieten van het uitzicht en het feit dat ik met ruim 200km per uur de grond dichterbij zag komen. Na wat rare dingen gedaan te hebben met de parachute stond ik weer op de grond met een gigantische adrenaline kick. Je kan me er wakker voor maken! Dat is een ding dat zeker is. Ik ben twee nachten in Abel Tasman National Park gebleven. De vrije dag besloten Stefania en ik om een wandeling te maken door het park. Dat zou een aardige tocht worden. We hadden aan het einde van de dag zo'n 48km gewandeld. We waren gesloopt!! Maar we hebben heel veel mooie dingen gezien! Die avond ben ik maar vroeg naar bed gegaan. De volgende ochtend kwam het met bakken uit de hemel. We zouden van het zonnigste gedeelte van Nieuw Zeeland naar het natste gedeelte gaan.. Ze meten in dit gebied de regenval niet in milimeter, maar in meters! We hadden geluk, het was goed weer. Onderweg zijn we een aantal keren gestopt voor wat wandeling naar uitkijk punten. Mooie dingen gezien en na een lange dag rijden kwamen we aan in Greymouth, de grootste stad aan de westkust op het Zuider eiland. Ik kon het niet geloven. Ik denk niet dat het veel groter is dan Mijdrecht. Die avond heb ik met twee andere Nederlanders de finale van 'Wie is de mol?' gekeken. Niet dat ik er iets van had meegekregen, maar toch, ik weet wie is :). Ook heb ik die avond iets voor het eerst gedaan, misschien een beetje beschamend, maar ik ben er trots op! Ik heb namelijk voor het eerst in m'n eentje aardappelen gekookt en gebakken. Het was heerlijk! De nieuwe groep waar ik in zat begon zich steeds meer te vormen en het bleek dat het toch wel weer een verdomd leuke groep was. De volgende dag zou een rustig dagje worden. We hoefden niet zo ver te rijden en dat was de reden dat we pas 1:00 vertrokken. Dus? Uitslapen!! Na een goede nachtrust zijn we naar Franz Josef village gereden. Dit dorpje is vernoemd naar de nabijgelegen gletsjer. Dit is de grootste van Nieuw Zeeland, maar ook de snelst smeltende. Het schijnt dat als je op de gletsjer bent en een uur op de zelfde plek blijft je het kan zien krimpen. We bleven voor twee nachten in Franz Josef. De vrije dag ben ik samen met Stefania een wandeling gaan maken van het dorpje naar de top van een berg, Alex Knob, om de gletsjer goed te kunnen bekijken. Helaas was het weer niet super, maar toch wel weer een voldaan gevoel na 23km wandelen. 's Avonds was er een all you can eat pizza deal. Natuurlijk moest je er voor betalen, maar op een of andere manier kreeg ik het voor mekaar om gratis binnen te komen en heerlijk te eten, haha :D. Nadat we ons allemaal lekker vol hadden gegeten zijn we voor een vroege avond gegaan. We moesten er weer vroeg uit voor een lange dag. We vertrokken om 8:30 om in de eind van de middag aan te komen in Wanaka, een dorpje in het midden van een aantal skipistes. Onderweg hebben we weer een paar stops gehad. Onder andere bij Reflection Island. Als je op het eiland bent snap je waarom het zo heet. Je hebt vanaf daar een dubbele kijk op de bergen! In Wanaka aangekomen ben ik met een paar Engelsen het stadje wezen bekijken. Het is een leuk, niet al te groot stadje gelegen aan een meer. Die avond zou het er op aankomen of ik een goede keuze had gemaakt qua bus organisaties. Er zijn namelijk twee bekende bus organisaties. Ik ben met 'Stray' en we zouden de strijd aan gaan met 'KiwiExperience'. Na vijf spellen was er een winnaar, de conclusie was dat wij hadden gewonnen! De kiwi's hebben ons sindsdien niet meer aangekeken.

Hier stopt mijn verhaal voor nu. Ik zal jullie later vertellen wat ik nu allemaal al weer meegemaakt hebt. Ik ben tot 24 april in Nieuw Zeeland. Ik vlieg terug naar Sydney voor 4 dagen om een aantal mensen terug te zien en vlieg dan via Taipei naar Bangkok om daar voor een tijdje te blijven.

Sweet as!!

  • 19 April 2014 - 08:56

    Rob:

    Hee Pim, wat een mooi verhaal weer en wat heb je weer geweldige dingen meegemaakt en gezien. Geniet nog van je laatste dagen in NZ en de tijd daarna!
    Papa

  • 19 April 2014 - 09:15

    Anita:

    Hoi Pim, weer een geweldig verhaal. Je hebt de tips die je van Jasper gekregen hebt over gratie eten hier wel goed toegepast. Hij zal trots op je zijn:)!
    Geniet nog van je laatste dagen in NZ. Ik hoorde gisteren op TV dat Robert ten Brink volgende week voor All you need is Love naar NZ gaat. Het zal wel heel toevallig zijn, maar wie weet kom je iets bekends tegen. Ga lekker door met genieten! Dikke kus, mama x


  • 20 April 2014 - 12:53

    OMa.:


    Hai Pim.

    Wat een mooi verslag heb je weer geschreven.De tijd gaat nu wel heel snel hè. Wat was het geweldig leuk om met je te skypen. Het was een prachtig cadeau bedankt.Ik ben reuze benieuwd hoe je thuis komt met of zonder baard.Hier gaat het goed en hebben alles goed onder controle.Pim geniet nog heel veel van je laatste weken.
    Heel veel liefs en een dikke knuffel

    Oma.

  • 25 April 2014 - 15:05

    Jasper:

    Mooi verhaal neefje! Het is wel duidelijk dat jij je daar prima vermaakt :)
    Klinkt bekend trouwens, overal gratis proberen binnen te komen en maximaal te profiteren, good on ya, mate!

    Sowieso met baard terugkomen, hoort er toch wel bij vind ik!
    Veel plezier nog de laatste weken en tot snel :D

    xx Jasper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wanaka

Pim

Welkom op mijn profiel, Hier kun je alles volgen wat ik meemaak op mijn mooie reis.

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 7054

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: